neděle 12. ledna 2014

PŘIJÍMAČKY: 1. ČÁST/KREATIVNÍ PRACOVNÍK S MÉDII


Je zvláštní, že přes všechny změny jsem se vrátila k původnímu plánu. Věta "už by bylo dobré přemýšlet, kam půjdu na střední" mě poprvé napadla v sedmé třídě. Mamka mi tedy objednala seznam středních škol v časopise Učitelské noviny, kde mne trochu vyděsil popisek nahoře hlásající: "Týdeník pro učitele a přátele školy." Učitel nejsem. Znamená to, že jsem přítel školy? Já, která se sice učím, ale nejraději bych se té budově vyhýbala velikým obloukem?!
Ale nedbala jsem a ihned začala listovat a pročetla seznam od Jihočeského kraje po Zlínský. Poté jsem vzala dva zvýrazňovače, žlutým podtrhala jazykové školy a růžovým umělecké. Pokračovala jsem vyřazovací metodou. Křížkem jsem označila jako "neplatí" všechny školy, které byly buď málo zajímavé, nebo moc daleko. Můj seznam se tenkrát sice lišil od toho letošního, protože jsem stále žila tou krásnou iluzí, že se díky střední dostanu do Prahy. Obory ale byly podobné – chtěla jsem hlavně dělat něco kreativního a svou budoucnost jsem si představovala v reklamě nebo návrhářství (interiérů nebo módní).
V osmé třídě, kdy jsem však stále nevěděla skoro nic o talentových zkouškách na umělecké školy, jsem si tedy jako volitelný předmět vybrala seminář z výtvarné výchovy. Už brzy po prázdninách jsem ale také začala psát, nejprve jenom pro sebe, od druhého pololetí i na blog. A tak jsem se dostala k rozhodnutí věnovat se žurnalistice. Pro tento obor jsem si mohla vybrat spoustu vysokých škol, ale žádnou střední.
Vím, jak by postupovala většina mých spolužáků. Šli by nejprve na gymnázium. Ovšem mě gymnázium připadá jako ztracené čtyři roky. Za prvé, učí se tam zbytečně moc informací, které se dají využít jedině v testu. Za druhé, vystuduji gymnázium a je to, jako bych vystudovala základní školu s rozšiřujícím učivem a maturitou. Co když se hned nedostanu na vysokou? Co když nebudu mít chuť dále studovat a budu si potřebovat dát chvíli pauzu od studia? Co když budu chtít odjet do ciziny? Můžu s gymnáziem vůbec najít práci? A za třetí, díky zkušenostmi s mojí sestrou (která tam nějakou dobu studovala - a pak přestoupila) a mamkou by mě na chrudimském gymnáziu začali nenávidět už jenom díky jménu a poté, co by poznali mou povahu (ráda diskutuji a uvádím návrhy ke zlepšení, nebojím se ozvat, když se mi něco nelíbí, odmítám "lézt někomu do zadku"), snažili by se mi můj pobyt na škole co nejvíc znepříjemnit, nebo zkrátit.
Tak jsem hledala mezi obory zabývajícími se mediální komunikací (z oborů středních škol nejblíže k žurnalistice), dokud jsem nenašla Anglické gymnázium a střední odbornou školu v Pardubicích, kde vyučují obor obchodní akademie se školním vzdělávacím programem Public Relations, média a marketingová komunikace.
Tím názvem jsem byla nadšená. Sice to je "obchodka", ale ne ta obyčejně nudná. Úplně mě okouzlil text na jejich internetových stránkách: "Jsi komunikativní, kreativní a baví tě pracovat s médii?" A: "Studium tohoto vzdělávacího programu je zaměřené k přípravě kvalifikovaných odborníků připravených pro pozice v marketingových komunikačních, reklamních a Public Relations útvarech, dále pak tiskových mluvčích a pracovníků odpovědných za mediální komunikaci s veřejností."
Vždyť já jsem kreativní, baví mě práce s médii, chci pracovat v "reklamních útvarech" a chci být "pracovník odpovědný za mediální komunikaci s veřejností". Navíc tady můžu studovat dva cizí jazyky, později i třetí a získat z nich mezinárodní certifikát. Jazyky mi vždycky šly a bavily mě. Tak jsem se vrhla po kariéře kreativního pracovníka s médii a umění nechala daleko za sebou. K němu jsem se ovšem stejně za nějakou dobu vrátila.
Přesněji dvaadvacátého října odpoledne, kdy už jsem byla v deváté třídě, a vydala se na přehlídku středních škol. O té svojí úžasné reklamně-obchodní škole jsem totiž moc hezkého neslyšela. Na přehlídce škol jsem chtěla zjistit, zda neexistuje pro mě nějaká ještě lepší škola, nebo zda je ta mnou vybraná opravdu tak dobrá, jak se tváří.
S mamkou jsme se zastavovaly u stánků stavebních (možná bych mohla být architekt) a uměleckých škol (mohla bych se vrátit k původnímu plánu) a postupně jsme došly k mojí reklamně-obchodní. Čekala jsem, že mne přesvědčí znovu a s takovou intenzitou jako jejich letáky, ale to se nestalo. U stánku této školy byly dvě ženy, které nám ani pořádně nedokázaly říct, jaké povolání bych po vystudování dělala: "Absolventi se mohou věnovat reklamě nebo práci s médii." Dozvěděly jsme se ale, že spolupracují se školou ve Zlíně, a to mi stačilo. Na této zlínské škole totiž studovala nějakou dobu sestřenka, ale nakonec odtamtud odešla, protože ji moc nového nenaučili a připadala jí příliš primitivní.
Zaměřila jsem se tedy na stavební a umělecké školy. Sice mne také baví pečení a vaření, ale nechtělo se mi jít na učiliště, když mám hlavu na to, abych zvládla školu s maturitou a jak říkám: "Doposud jsem pekla a vařila bez školy, a špatně to nedopadlo. No, a kdybych se tomu chtěla věnovat profesionálně, můžu jít na nějaké kurzy. A bylo by dobré mít nějakou zálohou, kdyby mi to s cukrárnou nebo bistrem nevyšlo."
Zjistila jsem, že ani obor stavebnictví není nic pro mě. Bylo tam velmi málo navrhování budov a příliš mnoho betonových konstrukcí, stavebních strojů a deskriptivní geometrie. Možná bych vydržela některé nudné předměty a dokázala bych se je i naučit, ale geometrií jsem končila. Moje rýsování nikdy nebylo úplně přesné a nebude, ani kdybych se snažila sebevíc a rýsovala každý den.
Avšak opět mne začalo lákat umění – obory módní návrhářství, interiérový design, fotografie, grafický design – tomu všemu jsem se někdy alespoň trochu věnovala, i když ne nijak profesionálně, a vše mě bavilo. Hned následující víkend jsem věnovala hledání školy. Našla jsem jich na internetu několik a opět z nich udělala svůj seznam, postupně vyškrtala ty, které mě málo zaujaly, byly příliš daleko, nebo neměly internát a za pár dní jsme jely s mamkou na den otevřených dveří na dvě školy. Z oborů jsem si nakonec vybrala grafický design, protože jsem si nebyla návrhářstvím jistá tak, jako reklamou a po vystudování střední školy jsem se mu případně mohla věnovat na vysoké.
První škola, kterou jsme navštívily, byla v Jihlavě. Hlavní budova byl starý, skoro až historický dům, ale rekonstruovaný a upravený. Uvnitř se mísil starší nábytek s moderním vybavením a tu směs starého s novým jsem si zamilovala. Upravené tu byly dokonce i záchodky, které vypadaly spíše jako v dobrém hotelu, než na škole (kdybyste se divili, proč jsem si všímala i záchodů – mají daleko k těm na naší škole, které špatně splachují, u kterých se skoro žádné kabinky nedají zamknout, a u kterých čekám, že na mě brzy spadnou). Ateliéry byly také ve staré rekonstruované budově, byly zvenku i zevnitř vymalovány bíle a vybaveny byly jednoduše, ale velmi dobře. Prohlédly jsme si také aulu, ale ta mne zas až tak nezajímala, chodila bych do ní jenom na tělocvik. Školou nás prováděl přímo sám ředitel, nadšený do multimédií, a tak jsme kromě školy viděly i spoustu krátkých animovaných filmů.
O kvalitě výuky mě přesvědčily práce studentů různě rozmístěné po ateliérech a hlavní budově. Byly skvělé. "Když tohle dokážou studenti vytvořit, je vidět, že učitelé jsou opravdu dobří." Říkala jsem si. Na škole jsem také oceňovala, že během studia získají studenti praxi, vyzkouší si i spoustu klasických technik a mohou se hodně věnovat i fotografii. A navíc si jako volitelný předmět můžou vybrat druhý cizí jazyk! Mamka oceňovala individuální přístup ke studentům.
Byl zde i hezký internát. Pokoje sice byly menší, ale vybavení bylo celkem nové, a vzhledem k tomu, že pokoje byly v domově mládeže, byly luxusní. Město Jihlava se mi zase líbilo tím, že bylo tak akorát velké na to, aby to bylo všude kousek, ale bylo tu dost obchodů a kaváren a restaurací, a aby tu bylo dost živo. Dobře působili i některé starodávné budovy a skvělý dojem z města mi ničil pouze obchodní dům Prior, který se tyčil uprostřed náměstí a nebyl ani hezký, ani plný dobrých obchodů.
Druhá škola byla v Ústí nad Orlicí, měla také ateliéry a učebny ve starých budovách, ty ale zdaleka nebyly hezky starodávné a upravené. I město nebylo tak hezké. Nejživějším a nejzajímavějším místem bylo knihkupectví, kolem kterého stálo hned několik lidí. Budovy všech možných stylů, zde byly postaveny bez jakéhokoli pořádku a nejhezčí výhled z ateliérů v tomto průmyslovém městě byl na vilu jakéhosi továrníka poblíž továrny. Internát byl ponurý a depresivní se starým nábytkem, jak tomu běžně u internátů bývalo. Práce studentů byly také kvalitní, i když jihlavští studenti je měli možná o trochu lepší. Dalo by se sem však dojíždět a narozdíl od Jihlavy se zde neplatilo školné.

Žádné komentáře:

Okomentovat