čtvrtek 12. června 2014

MOJE ABSOLVENTSKÁ PRÁCE O MÓDĚ 60. LET

Někteří se zajímali o moji absolventskou práci, tak tady je.

Úvod (který byl v absolventce)
Téma své absolventské práce jsem si vybrala podle toho, že se zajímám o módu, ale ta současná se mi moc nelíbí. Oslovila mne móda minulého století, protože neznamenala pouze šaty a nebyla již tak konzervativní, ale přesto měla určitý směr. Z dvacátého století se mi nejvíce líbilo, co se nosilo od dvacátých do šedesátých let. Dvacátá a šedesátá léta byla hodně přelomová, avšak šedesátá léta byla trochu pestřejší, proto jsem si je zvolila.
Ve své práci vás seznámím především s oblečením, ale také s účesy, líčením a ikonami tohoto období. V praktické části absolventské práce ušiji šaty ve stylu šedesátých let a popíši vám, jak jsem při tvorbě postupovala. Zpracováním svého tématu se chci sama dozvědět více o módě šedesátých let a díky praktické části se naučit ušít oděv, což bych mohla později využít i mimo zpracování absolventské práce. Dlouhou dobu si totiž kreslím různé návrhy oblečení, které bych si chtěla ušít, ale nevím jak.

Neoficiální úvod
O tématu jsem přemýšlela docela dlouho. Buď mě totiž napadala taková, ke kterým jsem nemohla najít praktický výstup nebo zase něco, o čem bych nedokázala napsat tři až pět stránek, i když praktický výstup by z toho byl dobrý. Dokud mě nenapadlo, že bych mohla mít téma móda 20. století a něco ušít (třeba kolovou sukni z 50. let, která se mi zalíbila v jednom filmu). O tom bych mohla psát dost a ani výstup by nebyl problematický. Moje vedoucí práce mi ale řekla, abych se zaměřila na nějaká léta. Procházela jsem si na internetu, co se kdy nosilo, a nakonec vybrala šedesátá léta, protože jsem věděla, že o nich dokáži napsat povinný počet stránek (narozdíl třeba od třicátých nebo čtyřicátých, během kterých se móda zas až tolik neměnila) a ušiji něco ve stylu těchto let, co budu moct později nosit a nebude to moc složité (narozdíl třeba od večerních šatů z dvacátých let). Tak proto tohle téma.

MÓDA 60. LET

Raná 60. léta
Móda v raných šedesátých letech byla inspirovaná elegantním stylem první dámy Spojených států amerických Jacqueline Keneddyové. Ženy nosily kostýmky v pastelových barvách s krátkým sakem rovného střihu a velkými knoflíky. Ty často doplňovaly malým kloboukem bez krempy, který tvarem připomínal rovnou kulatou krabičku. Oblíbené byly pouzdrové šaty - jednoduché, rovně střižené, s malým zúžením v pase nebo dole mírně rozšířené.  Večerní šaty měly obvykle řasenou kolovou sukni a těsně obepínaly pas. Ke kostýmkům i šatům se nosily boty na jehlovém podpatku. Pro každodenní nošení byly populární capri kalhoty, což jsou bavlněné kalhoty do poloviny lýtek nebo nad kotníky.
 „Zlatá šedesátá“
Zatímco během padesátých let byla hlavním městem módy Paříž s elegantními a vznešenými oděvy, začátkem následujícího desetiletí ji střídá uvolněný a pohodový Londýn se svými butiky. Tou dobou byly butiky malé obchody s originální módou, ve kterých již zákazníky neobsluhovali prodavači jako dříve, ale kde si oblečení sami vybírali a zkoušeli. Zákazníci se tedy mohli sami obsluhovat, a tak butiky zaujaly novým přístupem.
Svět se totiž už dobře vzpamatoval z druhé světové války a mladí lidé se chtěli především bavit a užívat si. Toužili po něčem novém a být odlišní. Poslouchá se jiná hudba a mění se i styl oblékání.
Zásadní změny nastávají po roce 1964. Britská návrhářka Mary Quantová a francouzský návrhář André Courréges představují ve svých kolekcích minisukni, první sukni v délce nad kolena, a okamžitě se z ní stává trend. „Mini“ ale není pouze sukně. Vznikají též minišaty, které mají většinou áčkový střih nebo rovný bez rukávů. Capri kalhoty raných šedesátých let nahrazují zvonové.
André Courréges uvádí i „space look“, nebo-li „vesmírný vzhled“, zřejmě inspirovaný jedním z hlavních tehdejších témat – letem člověka na Měsíc. Pro tuto kolekci je hlavní dámský kalhotový kostým, šaty geometrického střihu se sukní končící přibližně deset centimetrů nad koleny a bílé lesklé kozačky. Objevují se zde zářivé barvy a nové materiály jako PVC a polyester.
V roce 1966 „space look“ ustupuje a móda se opět mění. Nosí se šaty s krajkovým límcem a lemy rukávů, rozšířené šaty volně visící z ramen (bez zúžení v pase) a rozšiřující se kalhotové sukně. Sukně se stále zkracují a v roce 1967 vzniká délka „mikro“, nebo též „mikro-mini“ – do půli stehen. V této délce jsou velmi módní „angel dress“, šaty s rozšířenou sukní a dlouhými širokými rukávy. Obvykle byly šifonové nebo z krajky a doplněné vzorovanými punčochami. Populární jsou též pop-artové potisky.
Večer si mladé ženy oblékají šaty bez rukávů s volnou sukní a upnuté pod prsy nebo koktejlové šaty. Příležitostně si vezmou i péřová boa. Venku nosí barevné rovné nebo pravidelně rozšířené kabáty, nabarvené umělé kožešiny a pláště do deště (tenkrát však podobné spíše kabátu, než pláštěnce) z umělých materiálů.
Z bot jsou oblíbené sandály a lodičky na nízkém podpatku a vysoké lesklé kozačky na podpatku. Doplňky byly výrazné, velmi často z plastu.
Kromě oblečení se mění i ideál ženské krásy. Populární se stává Twiggy, britská modelka, herečka a zpěvačka, která vyvrací představu, že modelky mají mít plné tvary a ženy mohou mít pouze dlouhé vlasy. Je velmi štíhlá, má krátké vlasy a výrazné oči a na modelku by dříve také byla málo vysoká.
Pozdní 60. léta
Rokem 1968 přichází do módy „hippie look“ – podle hnutí hippies, které se účastnilo protestů proti válce ve Vietnamu a jejichž cílem bylo šířit lásku.
Během šedesátých let se rozdíly mezi pánským a dámským oblečením stále zmenšovaly, až vznikla unisexová móda. Oblečení bylo pro muže a ženy nejprve podobné, hippies ale přišli s naprosto stejným.
Pro hippie look jsou typické zvonové kalhoty, batikovaná trička, čelenky, peleríny, oblečení s třásněmi nebo květinovými výšivkami a volné splývavé tuniky dlouhé až na zem. Vše je ve výrazných barvách a vzorech, obvykle z přírodních materiálů. Ženy i muži také nosí dlouhé vlasy.
Všechny ženy se však neoblékaly podle hippies. Jiným populárním stylem, který přetrval až do raných sedmdesátých let, byla semišová sukně, svetr s úzkým rolákem a boty s hranatou špičkou.

ŠATY VE STYLU 60. LET

Nejprve jsem si připravila několik návrhů a z nich jsem potom nakonec vybrala šaty střižené pod prsy s nařasenou sukní dlouhou nad kolena. Jsou sice složitější, než samostatná sukně, ale ne tolik, abych je nebyla schopná ušít. Také se mi na nich líbilo, že bych je nešila pouze pro svou absolventskou práci, ale mohla bych je i později nosit.
Nejdříve jsem si připravila střih na vrchní díl. Změřila jsem obvod svého hrudníku pod i přes prsa a délku dílu od ramenou pod prsa. To jsem překreslila na papír, přičemž jsem kreslila pouze polovinu a poté papír přeložila na středu a vystřihla najednou, abych získala souměrný střih. Na předním dílu jsem navíc udělala prsní záševky, ty jsem si změřila a podle toho rozšířila přední díl.
Protože jsem si střih dělala sama, chtěla jsem jej nejprve vyzkoušet. Vrchní díl je těsně na tělo, takže musí perfektně sedět. Vzala jsem si starou látku, překreslila na ni střih předního i zadního dílu a oba vystřihla se zhruba centimetrovým okrajem. Protože jsem šila pouze zkušební vršek šatů, okraje jsem neobšívala, rovnou jsem je ve výstřihu a kolem ramen několikrát nastřihla, založila a přišila. Na předním dílu jsem ušila záševky a oba díly jsem k sobě sešila na ramenou a na jedné straně, druhou jsem nechala volnou (při šití načisto jsem plánovala na jedné straně přišít zip). Takovýto vršek jsem si vyzkoušela, na volné straně sešpendlila, a podle toho, jak mi seděl, stříhala, párala a přešívala, dokud jsem nebyla spokojená.
Zkušební vršek jsem rozstříhala, přiložila k původnímu střihu a ten podle něj upravila. Kromě přesných měr jsem při šití „na zkoušku“ přišla i na to, že šaty musím šít ze dvou látek, protože nastřihnutí a založení okraje se mi moc neosvědčilo – nepodařil se mi hezký oblouk a založené okraje byly navíc na některých místech vidět. Při šití načisto jsem se tedy rozhodla pro dvě látky – jednu vrchní, červenou s bílými puntíky a druhou spodní, obyčejné tenké bílé plátno.
Mamka, která mi při šití pomáhala, mi také poradila, abych udělala polovinu střihu, látku přeložila, překreslila na ni střih, vystřihla se zhruba centimetrovým okrajem, rozložila a překreslila zrcadlově převrácený střih i na druhou stranu. Takto jsem si připravila přední i zadní díl z obou látek a vše jsem obšila entlovacím stehem.
Spodní a vrchní látku zadního dílu jsem u výstřihu a průramků sešila k sobě a obrátila. Totéž jsem udělala u předního dílu, kde jsem navíc ušila záševky.
Poté jsem si připravila dva střihy sukně – jeden na spodničku, druhý na vrchní sukni.  Změřila jsem si, jak široký je vrchní díl, aby k němu sukně dobře seděla, a k tomu jsem u vrchní sukně přidala šířku potřebnou na řasení. Také jsem změřila, jak dlouhou chci sukni a spodničku udělala o něco kratší.
Střih jsem připravila a překreslila stejně jako u vrchního dílu, ale u spodního okraje sukně jsem nechávala širší okraje. Vytvořila jsem takto přední a zadní díl spodničky i sukně a vše jsem obšila entlovacím stehem.
Horní okraj vrchní sukně jsem prošila dlouhým stehem a pomocí něj jsem ji stáhla a nařasila. Nařasenou sukni jsem přišila ke spodničce. Po rubové straně jsem sukni sešila s vrchním dílem. Takto jsem postupovala u předního i zadního dílu.
Poté jsem na pravém boku přišila přední díl šatů k zadnímu tak, aby většina spodničky zůstala nesešitá. Tu jsem pak sešila zvlášť.
Na levém boku jsem sešila pouze vrchní sukni a přitom jsem nechala asi deset centimetrů volných od vrchního dílu. K vrchnímu dílu a nesešité části sukně jsem přišila zip. Na sukni mi zbyl pod zipem ještě kousek volné látky a tu jsem sešila. Z lícové strany jsem obšila spodní okraj zipu a sešila spodničku i na levém boku. Dolní okraj spodničky jsem založila a prošila.
Poté jsem si připravila pásek z hnědé látky s bílými puntíky. Změřila jsem si, jak dlouhý pruh látky potřebuji a jaká šířka by se mi líbila. Chtěla jsem mít jistotu, že pásek nebude někde širší a jinde užší, a proto jsem si připravila střih. Ten jsem překreslila na látku a vystřihla s centimetrovým okrajem. Okraje jsem založila, látku přišpendlila k šatům a následně přišila.
Sešila jsem k sobě ramínka a šaty si vyzkoušela. Podle toho jsem upravila vrchní sukni, aby byla všude stejně dlouhá a označila si potřebnou délku. Přebytečnou látku jsem odstřihla. Nakonec jsem okraj sukně znovu obšila entlovacím stehem, založila a přišila.

Závěr (který byl v absolventce)
Před zpracováváním své absolventské práce jsem toho o módě šedesátých let moc nevěděla. Myslela jsem si, že byla pouze o minišatech a minisukních, zářivých a sytých barvách a pop-artu. Jak jsem ale zjistila, bylo toho mnohem víc. Dozvěděla jsem se i spoustu zajímavostí. Například mě překvapilo, že v té době vznikly obchody, jak je známe dnes – kde se zákazník sám obslouží.
Ačkoli jsem chtěla původně psát i o líčení, účesech a ikonách, nakonec jsem se zaměřila především na oblečení a z modelek a hereček jsem zmínila pouze Twiggy, která zásadně změnila představu o ideálu ženské krásy.
To nejdůležitější však je, že jsem se naučila ušít oděv. Dokonce i podle vlastního návrhu a střihu. Při šití jsem měla největší problémy s nařasením, protože při sešívání bylo obtížné udržet rovnoměrné řasení, a s obšitím zipu, které jsem musela dělat několikrát, než se mi podařilo zip dobře schovat.
Vzhledem k tomu, že jsem se během prvního pololetí připravovala k talentovým zkouškám na grafickou školu, měla jsem také potíže s časem. Práci jsem sice stihla, ale mnohdy jsem na ní musela pracovat celé odpoledne, protože by mi pouhých deset minut denně nestačilo.
Chtěla bych poděkovat vedoucí mé práce, paní učitelce Brožové, která mi dávala cenné rady, co mohu na své práci zlepšit. Stejně děkuji i mojí mamce, která mi při šití šatů radila a pomáhala, když se mi nedařilo.

Neoficiální závěr
Hurá, zvládla jsem to! Něco jsem sepsala, ušila šaty a nějak to odprezentovala, i když jsem při prezentaci málem omdlela (klepala jsem se a bušilo mi srdce ještě potom, co jsem skončila a šla si sednout). Díky moc mamce, která mě nezabila a neroztrhala ty šaty, když jsme spolu řešily problém se spodničkou, co se neřasí, nebo jak obšít zip, aby to vypadalo dobře. Musím poděkovat i mojí vedoucí, paní učitelce Brožové (ačkoli obvykle velmi nerada děkuji učitelům – no, protože jsou to prostě učitelé), že si mě vzala jako pátou a kontrolovala mi mou práci.

Žádné komentáře:

Okomentovat